Bedrijf

Thijs van Rooijen over zijn ThysToys.

Op een zonnige vrijdagmorgen fiets ik naar Woerden om kennis te maken met Thijs van Rooijen en zijn bedrijf ThysToys. Vol verbazing sta ik even later in de Industriestraat 10 op bedrijventerrein Honthorst te kijken naar de enorme hoeveelheid trampolines die daar staan opgesteld. Wel 50, hoor ik later van Thijs met wie ik een boeiend en interessant gesprek heb over de ontwikkeling van zijn bedrijf. Geboren en getogen Harmelenaars kennen deze bevlogen ondernemer vast nog van de speelgoedwinkel van zijn ouders aan de Dorpsstraat. Thijs groeide daar op en wist van kinds af aan dat hij ‘later de winkel wilde overnemen’. Dat gebeurde ook, eerst nog samen met zijn ouders, maar al snel ontdekte Thijs de mogelijkheden van internet. In 2004 begon hij producten uit de winkel te fotograferen en op Marktplaats te zetten. Dat ging goed en Thijs besloot groot buitenspeelgoed zoals trampolines en zwembaden te gaan verkopen. Hij was toen de enige die trampolines verkocht en men kwam van heinde en ver, soms met twee tot drie gezinnen tegelijk. ‘Mijn ouders schrokken eens erg toen ik er in een keer 20 inkocht en vroegen zich af waar ik mee bezig was. Ik was ze in anderhalve week kwijt’. Al snel kwam hij opslagruimte tekort. Eerst verhuisde hij naar een garagebox, daarna zat hij drie jaar in een pand op de Putkop. Het bedrijf groeide zo hard dat hij, toen het pand van de Aldi in Woerden leeg kwam, dat kocht en het bedrijf daarheen verhuisde. En nu staan daar buiten dus wel vijftig trampolines opgesteld in allerlei soorten en maten, naast ander buitenspeelgoed zoals speelhuisjes en klimrekken met schommels en glijbanen. De corona periode was ook voor ThysToys een spannende periode, omdat ‘we niet wisten hoe het zou gaan lopen’. Hij maakte zich zorgen om de gezondheid van zijn personeel en hun gezinnen. Thijs koos er voor om de winkel tien weken te sluiten voor de veiligheid van personeel en klanten. Deze omzet miste hij en samen met alle collega’s moest hij alle zeilen bijzetten om de omzet te verhogen en alles gestructureerd te laten verlopen. Er waren vervoerders die niet of nauwelijks pakketten kwamen ophalen. ‘Het was iedere dag opnieuw schakelen’. Omdat de mensen binnen zaten, de scholen dicht waren en dientengevolge de kinderen door het huis stuiterden, bereikte de online verkoop van trampolines een hoogtepunt. ‘Iedereen ging massaal op zoek naar buiten speelgoed’. En veelal kwamen ze dan via internet bij ThysToys uit. ‘Ik ben de grootste onafhankelijke leverancier van buiten speelgoed’, durft de ondernemer wel trots te zeggen. Hij moest zelfs tien man extra personeel aantrekken om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Daarbij had hij het geluk dat hij al in november zijn bestellingen had gedaan in het verre oosten en de leveranties plaatsvonden vóór het Chinese Nieuwjaar en de corona crisis daar uitbrak. Hij verkocht drie keer zoveel trampolines dan in voorgaande jaren, ‘wel duizenden’, zegt hij. Nu de zomer aanbreekt is ook de vraag naar zwembaden enorm gestegen. ‘Mensen hebben hun vakantiegeld ontvangen en op vakantie gaan zit er voor velen dit jaar niet in’, verklaart hij de vraag naar zwembaden. Het meeste buitenspeelgoed van ThysToys wordt verkocht via internet, via zijn eigen website maar ook via grote platforms als Bol. com, Fonq en Wehkamp. Maar je kunt ook langs gaan bij de vestiging in Woerden. Thijs heeft een eigen merk trampolines onder de naam Spring en verkoopt eveneens speelhuisjes onder eigen naam. Naast de zwembaden en trampolines steeg ook de verkoop van skeelers, rolschaatsen, bolderwagens, schommels, voetbaldoelen en sjoelbakken. Dat laatste niet echt voor buiten, maar blijkbaar wel aantrekkelijk als tijdverdrijf in deze corona tijd. Thijs beseft heel goed dat hij als ondernemer geluk gehad heeft in deze periode en wil dat graag delen met anderen. Hij heeft meerdere Hart in Aktie afleveringen gesponsord, zoals die voor de 9-jarige Evi met Gilles de la Tourette, die van het spelen met lego rustig wordt. In een filmpje zien we hoe Thijs een winkelwagen vol Lego overhandigt aan programmamaakster Wendy van Dijk. De speelgoedbank in Woerden krijgt eveneens regelmatig donaties. En hij deed onlangs mee aan een inzamelingsactie van het Emma Kinderziekenhuis Naast al deze acties heeft hij ‘een flink bedrag aan KIKA geschonken’, zegt de ondernemer. Nu is hij bezig om een eigen liefdadigheidsfonds te ontwikkelen. Ook duurzaamheid staat bij hem hoog in het vaandel. Zijn vader, die het niet kan laten de helpende hand toe te steken, rijdt wekelijks langs allerlei winkels om karton op te halen om de via internet bestelde artikelen in te pakken. Zo kan het zomaar gebeuren dat je speelgoed opgestuurd krijgt in een doos van bakker Carl Siegert. ‘En natuurlijk gebruik ik geen drankof sigarettenverpakkingen’, voegt Thijs daaraan toe. Ook zijn moeder helpt nog mee als dat nodig is met de administratie. Zie ook www.thystoys.nl en www. trampolinewinkel. nl In 2010 werd Thijs van Rooijen door de Harmelense Ondernemersvereniging gekozen als ‘ondernemer van het jaar’.

Anneke Boskma
+ berichten
Naar boven